Agilitytävling - Partille

Vi kom i bra tid till tävlingsområdet, hade beräknat tiden och tänkte att om vi åker vid ca 11:00 så skulle vi komma lagom, men vi var där lite väl tidigt visade det sig ;) fick nästan vänta 2 timmar innan det var vår tur o starta, men men bättre att komma i tid än att komma för sent. :) Vädret var kanon, så det var härligt att bara sitta i stolen o slappa lite. ;)


Nästan direkt när vi kom till tävlingsbanan så gick jag för o träna lite med Spicy (det satt uppe några hinder, så där kunde man alltså träna). Hon var riktigt taggad. Bra slalom, bra fart och jätteduktig när jag körde "runt" med henne, så det kändes kanon att det gick så bra när vi tränade.

Efter ett tag så var det äntligen vår tur att starta.
Men det var inget lyckat lopp detta.. eller inte i starten i alla fall för redan på tredje hindret så blev det en disk, en riktigt svår fälla där alltså. De första två hindrena var två hopphinder sen var det en tunnel som hon skulle ta med väldigt nära tunneln så stod det ett långhopp och det var precis där jag tänkte att det kunde bli fel, att där fick jag verkligen hålla i henne, men shit jag hann verkligen inte! det gick så himla fort och helt plötsligt hade hon hoppat över långhoppet. På banvandringen var jag inte helt säker på hur jag skulle göra där, om jag skulle stå och blockera långhoppet och visa att hon skulle in i tunneln eller att jag skulle stå bakom det andra hopphindret och visa riktigt noga, liksom böja mig ner och visa med armen riktigt tydligt så hon följde min arm om man säger så, och det sista alternativet valde jag. Men jag undrar hur det skulle gått om jag hade valt att stå och blockera långhoppet, kanske skulle hon dra mot andra tunnelingången då? ja, jag vet faktiskt inte, det är alltid sånt man tänker på efteråt, om man hade gjort det istället så kanske det hade gått mycket bättre osv..

Men nu låter det som detta loppet inte alls gått bra bara för att det hände, men så var det verkligen inte! :) för sen gick loppet kanon, Spicy var jätteduktig då, inget fel efter den disken alltså, så jag är ändå jättenöjd med loppet. (y) Det var föresten en Oxer med även i detta loppet, ni vet att när vi tävlade i Kungsbacka i klass 3 så var det ju Oxrar med där då Spicy hoppa rakt in i en, då det såg väldigt otäckt ut. Denna gången nuddade hon lite utan Oxern och tror att hon nästan snubbla lite så hon blev lite konstig och saktade ner efteråt, men det var bara direkt efter Oxern som hon stanna till men sen sprang hon på som vanligt. Duktiga du Spicy :)


Det som behövs tränas mer på är högre hinder, Spicy är nog inte riktigt van vid sånna höjder känns det som så ska börja träna lite högre höjder med henne, gjorde det redan liten är vi kom hem innan och då var det inga problem, satte även upp en oxer också och hindret var väldigt högt måste jag säga - inga problem det heller :) Nu ska hon bara få vänja sig vid lite högre höjder så fixar hon säkert Oxrarna galant på tävling också :)

Och jag behöver även också bli bättre på något - min handling!
Ja, jag känner att jag behöver bli bättre med min handling och även när jag pratar med henne på banan, så det ska jag försöka bli bättre på. Nu i klass 3 måste man köra mer på fart än säkerhet också för att få en bra placering och när det går fort så måste man också ha en bra handling och kunna hänga med hunden, så jag måste bli bättre på det!

Foto: Sanna W

Gillar denna bilden på Spicy, hoppas ni också gör det



Kommentarer
Hannah & fjärilshundarna

Vad synd att det blev en disk. <3 Men agility är verkligen ingen lätt sport & absolut inte i klass 3 heller! :O <3 Den där fällan lät ju verkligen supersvår också tycker jag! Vad roligt att resten av loppet gick väldigt bra & att det inte vart något mera fel, det är ju superbra!!! (Y) <3



Åh, vad bra att det bra med Oxern denna gång, vilken tur att hon inte hoppade in i den som förra gången (stackaren). :) När hon vänjer sig vid mera höga höjder så kommer det gå alldeles perfekt på tävlingarna med Oxrarna ju! :D Vi har sådana där Oxrar på bruks, & visst är small-hoppet nästan som medium va? Eller kanske bara jag som har fel där, thihi. <3



Superbra jobbat idag agilitystjärnorna! <3 (L)



Åh, den där bilden är så fin! <3 Den runda oskärpan i bakgrunden vart så himla fin, & såklart sötaste Spicy också!! :) <3 Älskar den bilden! <3

Bara för att du är bäst.



Puss, älskar dig. <3

2009-09-06 @ 20:37:05
URL: http://www.Cayennepeppar.se
Chila o co

Du gör så bra analyser efter era lopp, så snart fixar ni säkert alla svårigheter! Och så ska man ha tur också. Bättre lycka nästa gång! Verkligen fin bild!

2009-09-06 @ 20:51:34
Emelie

Det är sånt som händer. :) Nästa tävling tar ni dem!! :D

Kram

2009-09-06 @ 21:35:33
URL: http://www.hundliv.webb.se
Rebecca

Synd med disk, men sånt som händer. Roligt att hon har så bra fart iafall, och att resten av banan gick så bra :) Vilken tur att det inte blev nå allvarligare med oxrarna denna gången, starkt av henne att bara fortsätta :)

Handling är något som alla kan bli bättre på, även de bästa.

Vad jag sett har du inte så mycket att jobba på med din handling, ni är verkligen jätteduktiga båda två.

Jag har då bra mycket mer att öva på med min katastrofala handling :p



Sv: Ja, det får du gärna göra :) (Ta kort på tröjan)



Supersöt bild :)

2009-09-07 @ 18:43:06
URL: http://chippenshorna.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0